Rigtig godt nytår og velkommen til 2019, hvor digital marketing trends igen skifter kurs – og så alligevel ikke helt. Vi har samlet fem vigtige punkter, som du skal være opmærksom på.
Emails skal være personlige
I 2019 forventer både B2B- og B2C-forbrugerne, at markedsføringsmaterialet bliver tilpasset deres behov. En simpelt email er derfor blot spild af tid og giver ikke øget interesse eller vækst. Det betyder at indholdet, af al marketingmateriale, så vidt muligt skal være specifikt for individuelle brugere og tilpasset deres unikke interesser.
Længere tekster på hjemmesiderne
I den digitale verden har man altid sagt, at ens indhold skal være kort og præcist. Men efter mange år, er dette ved at blive en lille smule mere nuanceret – og \’lange\’ tekster bliver mere og mere populære. Hovedoversagen til dette er, at man ranker godt på Google, som for ganske nylig er begyndt, at favorisere længere tekster. Det er dog ikke kun Google. Brugerne begynder også at fortrække længere tekster, da det virker som bedre research, mere analytisk og mere informativt end de korte tekster. Så! Google elsker det, læserne elsker det – 2019 elsker lange tekster. Husk dog ALTID at dit indhold skal være RELEVANT for målgruppen.
Flere chatbots: bedre kundeservice
Drevet af kunstig intelligens kan chatbots automatiserer basale kundeserviceanmodninger. Det betyder, at kunderne kan få hjælp til simple forespørgsler, uden at skulle tale med virksomheden selv. Vi behøver egentlig ikke skrive så meget mere end: bare gør det!
Lokale Influencer
Influencer marketing er ikke noget nyt emne, men det er fokus på lokale influencers. Medmindre du har et massivt og globalt brand eller webshop, er sandssynligheden, og succesen, for lokale kunder størst, og det er derfor dér din fokus skal ligge. Det er stadig \’\’sejt\’\’, at have store influencers eller kendte, som anerkender dit produkt eller service til deres 100.000-vis af følgere, men det er ofte også kort varigt. I 2019 er trenden derfor, at have langtids kampagner med lokale (og mindre) influencers i stedet.
Live Video
Hvert år bliver video indhold på de digitale medier større og større – og i 2019 forventes det, at video indhold igen vil dominere. Faktisk forventer nogen eksperter, at 80% af al indhold på digitale medier, snart vil være via video.
Her er der især tale om live video, som er kommet for at blive. Imens det altid har været populært på YouTube, er trenden nu også på Facebook og instagram – så meget, at vi får notifikationer, når nogen går live.